ד"ר כואבת לי השן- שיננית לכלב ולחתול - מאת ד"ר גל לויטה
או כל מה שרציתם לדעת על היגיינת הפה ועל החשיבות של ניקוי שיניים

ממחקרים אחרונים מטעם האיגוד הווטרינרי האמריקאי לרפואת שיניים עולה כי 80% מהכלבים ו 70% מהחתולים מתחילים לפתח מחלות שיניים וחניכיים (מחלות דנטאליות) כבר בגיל 3. מחלות אלה, המכונות בשלביהן הסופיים מחלות פריו-דנטליות הן אחת המחלות היותר נפוצות בחיות מחמד.

 

סימני מחלות שיניים וחניכיים?

הסימנים של מחלות שיניים וחניכיים (מחלות דנטאליות) כוללים בין היתר הצטברות של פלאק, שהוא רובד חיידקים שלא תמיד נראה לעין, הצטברות אבנית, דבר הגורם לחניכיים מודלקים, אדומים, מדממים ונפוחים, ריח רע (הליטוזיס), שינויים באופן לעיסת המזון ובליעתו, שיניים מתנדנדות או אפילו חסרות, גירוד הפה בכפות הגפיים הקדמיות כתוצאה מהכאב, וחוסר תיאבון ודיכאון כללי של חיית המחמד.

 

כיצד אנו מאבחנים מחלות שיניים וחניכיים? 

במסגרת הבדיקה השנתית אנו בודקים גם את חלל הפה ומעריכים אותו. בדומה לנו, גם אצל חיות המחמד שלנו, יש הצטברות של מזון ורובד חיידקים באופן קבוע. כיוון שרובנו לא מצחצחים שיניים לחיית המחמד שלנו, ההצטברות הזו מהירה והרסנית יותר. בעיית חניכיים קלה יכולה להוביל לריקבון ולחורים בשיניים, להצטברות אבנית קשה, לדלקת קשה המלווה בנסיגת חניכיים מסביב לשן, לכרסום ואובדן של רקמת העצם התומכת בשן. שלב זה של השינויים הנגרמים מהמחלה הפריודאנטלית הוא בלתי הפיך.

 

שלבי בעיות השיניים: מגדירים 4 שלבים בהתפתחות בעיות השיניים

שלב ראשון

שלב שני

שלב שלישי

שלב רביעי

סיבות הנוספות לחשיבות להערכה תקופתית של מחלות שיניים וחניכיים?
 
יש סיבות נוספות מדוע יש צורך להעריך את השיניים והחניכיים של חיית המחמד באופן תקופתי.

מחלות דנטאליות יכולות להשפיע על מערכות נוספות בגוף: חיידקי הפה חודרים אל מחזור הדם, ודרכו להגיע לאיברים נוספים ולגרום לדלקות קשות, כמו דלקת כליות, מחלות כבד, פגיעה במסתמי הלב וכתוצאה מכך אף פגיעה נוספת בריאות.

 

פגיעה במסתם הלב הנגרם ע''י בעיית שיניים וחניכיים כרונית.

ראה מסתם נורמלי חץ עליון ומסתם נפוח ופגוע הגורם לרישרוש לב ולאי ספיקת לב חץ תחתון

בנוסף, מחלות דנטאליות, יכולות להעיד על תהליך מחלה במקום אחר בגוף חיית המחמד, ולכן חשוב לשלב בין הבדיקה השנתית לבין בדיקת הפה.

 

מה ניתן לעשות על מנת למנוע ולטפל במחלות שיניים וחניכיים?

ראשית אנו יכולים להמליץ על הבדיקה השנתית. בנוסף ניתן לקבל במרפאה ייעוץ והדרכה בנוגע לתכנית כוללת של היגיינת פה.

הדבר הראשון הוא שאנו ממליצים הוא ניקוי שיניים ידני מכאני וקבוע על ידי בעלי חיות המחמד. יש מוצרים רבים וטובים המיועדים לחיות מחמד, וניתן לקבל הדרכה והסבר עליהם במרפאה. טיפול זה בשילוב תזונה מתאימה וחומרים טיפוליים נוספים להאטת קצב הצטברות אבן השן, המכילים ברוב המקרים מרכיבים אנטי בקטריאליים הוא אחד הטיפולים המניעתים החשובים שמתחיל בבית.

ניתן להרגיל את בעל החיים לניקוי השיניים, לתגמל אותו בפרס, כמו חטיף, לאחר הניקוי, לבצע את הניקוי בהדרגה, ולבצע את הניקוי בצורה נכונה, יעילה ולא טראומטית לבעל החיים.

 

כיצד מתבצע ניקוי השיניים במרפאה?

במידה ונדרשת התערבות, אנו ממליצים על ניקוי שיניים כללי המתבצע במרפאה, הכולל הערכה ספציפית בהתאם לממצאים הקלינים וטיפול בהתאם. הטיפול יכול לשלב בנוסף לניקוי טיפול אנטיביוטי, טיפול אנטי דלקתי ושיכוך כאבים.

כשמחלת השיניים והחניכיים מתקדמת או במצב של מחלה פריודנטאלית,יש צורך בניקוי שיניים עמוק ובהתערבות מקצועית, הנעשית בניקוי שיניים במרפאה.

חיית המחמד מורדמת במכונת הרדמה בגז. היא מחוברת למוניטור הכולל ניטור של דופק הלב וניטור של רווית החמצן. אנו מנקים את השיניים מעל ומתחת לקו החניכיים בעזרת מכשיר חשמלי, Ultrasonic Scaler, בדומה למה שאנו מכירים מרופא השיניים שלנו טיפול השיננית.  יש מצבים שאנו נאלצים לעקור שיניים. חיית המחמד נשארת לחצי יום אשפוז אמבולטורי בהשגחה במרפאה ומשוחררת עוד באותו היום לביתה. במידת הצורך היא תקבל טיפול נוסף כמו אנטיביוטיקה ושיכוך כאבים.

 

אנו נשמח תמיד לעזור ולייעץ במידה ונתקלתם בחוסר שיתוף פעולה מצד חיית המחמד שלכם. יש באמתחתנו הרבה "טריקים" להשיג את הניקוי הידני על ידכם, ואנו נשמח להתאים לכל אחד ואחד מכם תכנית טיפולית אישית.

 

זכרו כי יש להרגיל את חיית המחמד לצחצוח שיניים כבר בהיותה גור כפי שמרגילים אותה להזנה, לשליטה בצרכים, להברשה וכו'. לחיות מחמד בגיל בוגר יותר, שלא הורגלו בניקוי עוד בהיותן גורים, יש לנהוג בהדרגה ובסבלנות, ולתגמלן כראוי.

 

בהצלחה.

קבלת קהל

 ימים א-ה: 08:00-20:00
שישי וערבי חג: 08:00-14:00
תורים וביקורי בית על פי תיאום מראש

מרפאת חירום 24 שעות ביממה
04-6291010

דיקור ושיקום

דיקור סיני ושיקום וטרינרי
ע"י ד"ר יעל בלי

מספרה

מספרת כלבים וחתולים
ע"י הספרית טל רון

פינת האימוץ

אימוץ חיות
ע"י נילי קזנסקי